6 чи 7? Оптимальний вік для 1 класу

13.07.2017

6 чи 7? Оптимальний вік для 1 класу

1 клас

В якому віці краще піти в школу? Подібне питання постає перед багатьма батьками, чиї діти наближаються до шестирічного віку.

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», право на перебування у дошкільних навчальних закладах гарантовано дітям віком від двох місяців до шести (семи) років. Діти, яким станом на 1 вересня поточного року виповнюється 6 років, мають право за бажанням батьків перебувати в ДНЗ до 7 років.
У Законі України “Про загальну середню освіту” сказано, що зарахування учнів до першого класу здійснюється, як правило, з шестирічного віку..

Спробуємо розібратися чи саме вік є головним орієнтиром щодо набуття статусу школяра, а також розглянемо перелік, яких основних особливостей дитячого розвитку потрібно враховувати перед тим, як відправляти дитину до 1 класу.

Спершу з акцентуємо свою увагу на основних моментах 6 та 7 років. У чому різниця? Спеціалісти виділяють їх так:
Шестирічна дитина: «дитина-імпульс». Шестирічка хоче бути в центрі уваги, любить «гострити», хвалитися і перебільшувати. Часто вимагає до себе уваги. Шестирічна дитина ще має труднощі з концентрацією уваги та може засмучуватися, якщо щось не виходить швидко, з першого разу. Також діти цього віку часто не вміють ощадливо розподіляти сили та можуть втомлюватися від тривалого сидіння за партою. Досить часто можна почути скарги на роздратування дитини через метушню, галас в класі та на перервах. Також діти шести років можуть не зовсім розуміти кордонів у стосунках «учитель-учень». Компанія однолітків має для дитини першочергове значення, але грати разом часто не виходить. Шестирічка або не вміє поступатися і домовлятися, або займає пасивну позицію. Може злитися, коли стикається з незгодою або відмовою; ображається до сліз, якщо програє. Якщо шестирічній дитині в школі погано, вона може почати хворіти. Різні проблеми психосоматичної природи (головні болі, часті застуди, шлункові болі незрозумілого походження) – це спосіб захисту дитини від того життя, яка виявилося їй не під силу.
Дитина семи років: «нам легше домовлятися». Семирічний першокласник досить спокійно розуміє і приймає необхідність підпорядкування шкільному розпорядку. Прояви некерованої поведінки у семирічки, звичайно, теж трапляються, але через місяць-півтора їх стає помітно менше. З семирічками легше домовитися, вони частіше виявляють бажання співпрацювати. У навчанні семирічні й дитині приємно докласти зусиль і зробити щось, щоб заслужити хорошу оцінку або відзнаку вчителя. Вона уже здатна досить довго зосереджувати увагу на чомусь одному і частіше, ніж раніше, доводить розпочату справу до кінця. У той же час, дитина семи років може впасти в розпач, якщо щось не виходить. В такі хвилини вона гостро потребує підтримки близьких. У семирічного першокласника різко розширюється «репертуар» емоцій і почуттів. Він так само, як раніше, бурхливо радіє, глибоко переживає власні невдачі, але вже вміє співчувати іншим. Правда, радіти успіху друга він поки ще не вміє. І не помічає, що буває несправедливий до інших, хоча миттєво і гостро реагує на прояви несправедливості по відношенню до себе. Нерідко семирічній дитині приносить задоволення навчити, пояснити, допомогти іншому та, взагалі, бути корисним і досвідченим товаришем. У компанії однокласників семирічна дитина шукає друзів, починає зважати на почуття та інтереси інших людей. В іграх вчиться поступатися і домовлятися, охоче виступає як в ролі ведучого в грі, так і рядового гравця. Якщо в школі справи йдуть добре, то така дитина хворіє рідко.

Практика психологів, які тестують дітей на готовність до школи засвідчує, що семирічки і шестирічки при вступі в школу можуть мати однаковий інтелектуальний рівень, тобто в 6 років дитина абсолютно готова йти в школу. Але… також зазначають, що наша система освіти не зовсім готова прийняти шестирічок і розвантажити їхній робочий день. У дитини ще добре не сформувались півкулі мозку, які відповідають за біологічний стрибок у віці, саме біологічний, не інтелектуальний. А це означає, що фізичні навантаження будуть істотніше позначатися на малюкові, і він, відповідно, буде більше втомлюватися і хворіти, а також дужче переживатиме соціальний стрес. Стрес при вступі в школу, до речі, переживають і шестирічки, і семирічки. Якщо дитина тихенька, сором’язлива, швидше за все адаптація відбуватиметься складніше в будь-якому віці. Але батьки можуть допомогти їй: організувати режим дня, намагатися робити уроки так, щоб вона менше втомлювалася, більше гуляти.

1 клас

То коли до школи?
Передусім дитина повинна бути готовою до школи фізично. Діти часто хворіють від елементарної втоми. А що меншого вони віку, тим більше втомлюються. Організм семирічки легше пристосовується до початку шкільного навчання.
Серед інших складників готовності дитини до школи виокремлюють: інтелектуальну, особистісну і соціальну готовність.
Інтелектуальна готовність має на увазі наявність основних уявлень і знань про навколишній світ, здатність до концентрації уваги, логічне запам’ятовування, розвиток дрібної моторики, творчої уяви і т.д.
Також важливо, щоб у дитини була сформована позитивна самооцінка, виявлялася мотивація до навчання, здатність до розуміння і контролю власних емоцій. Це все відноситься до особистісної сфері.
І, нарешті, соціально-психологічна готовність, тобто вміння дитини спілкуватися в колективі з однолітками, вчителем; вміння дотримуватися норм групи, але при цьому вміти відстояти свою точку зору.

Питання віку – дуже індивідуальне. І однозначно сказати, коли краще розпочати навчання в школі, не можна. Порадившись із педіатром, психологом, педагогом, остаточне рішення все ж за батьками. Та який би у вашому випадку вік не виявився оптимальним, постарайтеся подарувати дитині щасливе дитинство. Адже сучасні діти й справді занадто рано стають дорослими…

 

, , , , , , переглядів: 1 799

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *