Директори шкіл працюватимуть по 6 років, а гроші “ходитимуть” за дітьми: чи підтримають депутати законопроект який сколихне систему освіти?

08.07.2017

Директори шкіл працюватимуть по 6 років, а гроші “ходитимуть” за дітьми: чи підтримають депутати законопроект який сколихне систему освіти?

зміни в освіті

Український політолог та журналіст Кирило Сазонов, на своїй офіційній сторінці у Фейсбук, розповів про зустріч з міністром освіти та законопроект який здатен істотно покращити систему освіти в Україні. 

“Вчора зустрічалися з міністром освіти Лілією Гриневич. Наступного тижня вони вносять до Верховної Ради законопроект, в якому добре розбираються профільні фахівці, вчителі, а ось для широкого загалу це Терра Інкогніта. Для цього, власне, і зустрілися – простими словами для неспеціаліста проговорити те, що в цьому законопроекті. Так що складних пояснень робити не буду – коротко по тих нововведеннях, за які можуть проголосувати наші улюблені депутати. Як на мене, в порівнянні з тим, що є зараз – законопроект дуже прогресивний. Хороші чоботи, треба брати. Хоча опір, який склався ще за часів СРСР системи буде неймовірним. Отже, по пунктах, які здалися мені цікавими:

1. Директори шкіл тепер працюватимуть по дві каденції (по 6 років) в одній школі. Ніяких директорів, які тут просиділи на цій посаді 40 років більше не буде. Ця ротація забезпечить приплив молодих і прогресивних кадрів.

2. Закон розширює права тих хто вчить, і одночасно тих хто вчиться. Все просто – варіантів і способів отримання освіти буде більше.

3. По грошах. На освіту хочуть виділяти 7% ВВП. Зарплата вчителя мінімум 4 прожиткових мінімуми. Це маркери, які Міносвіти хоче закріпити в законі. Яка палка дискусія з цього приводу йде з Мінфіном ви можете самі уявити. Так що цифри в законопроекті є, але з якими жертвами вони пройдуть Верховну Раду знає тільки Бог. І то не факт …

4. Переходимо від школи, яка фактично нашпиговує дитину просто набором знань, до школи компетентності. Тобто не мертві знання, а вміння їх застосовувати на практиці і працювати в групах. Звучить красиво, але це не просто гасло. Велосипед винаходити не стали, просто взяли європейську модель і адаптували її під нашу реальність.

зміни в освіті

5. Дванадцятирічки у школах таки введуть, але діти не втратять рік. Зараз навчання на бакалавра йде по формулі 11 + 4 (школа + ВНЗ). Буде 12 + 3. В даний час, 11-річні школи на європейському континенті збереглися тільки в Росії, Білорусі та Україні. Так що крок цілком логічний, тому що це крок у правильному напрямку.

6. Контроль за роботою педагогів заберуть у місцевих управлінь освіти і передадуть новій незалежній інспекції якості знань. Навіщо нам взагалі районні та міські управління освіти з такою кількістю чиновників тепер взагалі незрозуміло. Але це питання не до міністерства – цей натовп чиновників утримує і набирає місцева влада. Децентралізація на марші.

7. Законопроект зруйнує монополію інститутів післядипломної освіти. Учитель сам буде вибирати де і як він збирається підвищувати свою кваліфікацію. А потім пропонують добровільну сертифікацію. Стимул – після успішного складання + 20% до зарплати.

8. Ставимо хрест на всіх тіньових фінансових потоках у школах. Це традиційні збори «на штори». Тому що ситуація абсурдна. Децентралізація, кошти передали на місця, грошей стало більше, їх виділяють на ті ж ремонти шкіл вже зовсім в іншій кількості … а з батьків на ремонт все одно збирають. Тепер на сайті кожного навчального закладу адміністрація буде зобов’язана вказувати кожну копієчку. Скільки і з яких джерел прийшло і скільки на що витратили.

9. Цей пункт не тільки про школу, а й про ВНЗ і науку в цілому. Вводиться окремою статтею термін «академічність доброчесності». І там, крім усього іншого, є і чіткі критерії «академічної недоброчесності». Це плагіат, фальсифікації, невірне оцінювання – багато всього. Так що ряди липових кандидатів і докторів наук здорово зрідіють. І це вірно.

10. Створять спеціальне агентство, яке нарешті познайомить систему ПТУ з реальним ринком праці. Тому що зараз ці дві реальності взагалі не перетинаються. А повинні працювати синхронно. У перспективі по ПТУ буде окремий закон, зараз його готують разом з ЄС за їхніми стандартами і під їх фінансування. Інтерес європейців зрозумілий – кваліфікованих робітників там теж не вистачає, і вони готові вчити наших. Ну а наше завдання, отримавши цей людський ресурс за європейські гроші, використовувати його в Україні і на благо України. Але це я вже відволікаюся від теми, це не до Міносвіти питання.

11. Мова в освіті зараз регулюється, тільки не падайте в обморок, законом Ківалова-Колесніченка. У новому законі по ВНЗ мова нацменшин буде використовуватися в якості додаткового предмета виключно там, де вона потрібна для роботи. Тому що, якщо лікар збирається працювати в угорському селі чи райцентрі, він повинен, як мінімум, розуміти мову місцевого жителя, що у того болить. Все викладання українською. Зрозуміло, що в школах це за день не зробиш, але будемо переходити, щоб випускники змогли на рівних конкурувати з іншими при вступі до ВНЗ. Крім того в законі буде окремо прописано поняття корінного народу – це для кримських татар.

12. За приватними школами і садками – вводиться формула «гроші ходять за дитиною». Вирішувати питання необхідно, тому що державних шкіл та садочків категорично не вистачає. Приклад – велика школа на Позняках, розрахована на 1100 дітей. Зараз там навчаються 2500 учнів і моментально побудувати потрібну кількість шкіл неможливо. Питання вирішується з Мінрегіонбудом, у них вже є свій законопроект по правилам забудови і необхідному створенні таких об’єктів в нових районах, але коли це ще перейде від проекту до реальних навчальнии місць? Так що приватники рятують.

зміни в освіті
Так ось, якщо дитина ходить в приватну школу, яка працює за принципом безприбуткової і встановлює не захмарну, а реальну економічно обґрунтовану ціну – за кожну дитину ця школа отримає копієчку з бюджету. Правда, з коефіцієнтом – державні школи за кожну дитину отримають більше. Звичайно, це несправедливо, але світ взагалі несправедливий. А якщо цей крок дозволить з наступного року знизити ціни в приватних школах, то дуже добре, тому що діти ростуть і чекати не можуть. А проблема місць в школах стоїть дуже гостро – хто стикався, той зараз важко зітхає.

Ось такий закон. Як на мій смак, можна було ще радикальніше, але я мрійник, а проект готували реалісти. Вийде прийняти його, як на мене – вже буде велика перемога і крок вперед. Ми хочемо з совка відразу перейти у європейську реальність, так що буде дуже важко. І з грошима, і з опором системи, та й кадри не скрізь будуть підтримувати, вважаючи за краще залишити все «як було». Але дорогу здолає той, хто йде, ніхто не обіцяв міністру Гриневич, що буде легко. Мені законопроект сподобався і я бажаю авторам успішного голосування в сесійній залі.

Вишенька на торті – перевод учителів на роботу за контрактом. Питання дискусійне. У всьому цивілізованому світі вчителі працюють за контрактом з навчальним закладом і це тримає їх в тонусі. В Україні поки що це не виходить. Категорично проти профільні профспілки. Моя особиста думка – профспілки у нас не двигун прогресу, а гальмо змін…”.

Ось з такими новинами майбутніх можливих змін, знайомить нас Кирило Сазонов, і звичайно, під його постом відразу організувалась гаряча дискусія:

зміни в освіті

зміни в освіті

зміни в освіті

зміни в освіті

зміни в освіті

, , , , , , , переглядів: 591

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *