Ранній розвиток дітей: користь чи шкода?

23.06.2017

Ранній розвиток дітей: користь чи шкода?

Всім батькам хочеться, щоб їх діти були най-най. Мабуть, якби не це нескінченне прагнення до досконалості, навколо не було б так багато розвивальних центрів, що пропонують різноманітні методики дитячого розвитку – на будь-який смак і колір. Мами, не шкодуючи часу і сил, мало не з пелюшок вчать малюків читати й рахувати. Однак, що це дає, крім задоволення батьківських амбіцій? Чи так уже це потрібно дітям? Розповідає психолог, в минулому – педагог з раннього розвитку, Лілія Рожко.

Розвиток або навчання?

Перш ніж говорити про користь чи шкоду раннього розвитку, варто розібратися в тому, що ми вкладаємо в це поняття. Найчастіше ми плутаємо його з банальним навчанням. Наприклад, коли батьки однорічного малюка хваляться тим, що він знає весь алфавіт, – це не про розвиток.
На цьому етапі дитині необхідно зовсім інше. В першу чергу, йому потрібна любов значущих для нього дорослих, а не картки з буквами та цифрами. У цьому віці на перший план має виходити саме емоційний розвиток, який допоможе сформувати у малюка базову довіру до світу і бажання його пізнавати.

Всьому свій час.

Якщо ви прийняли рішення займатися раннім розвитком крихти, важливо не перескакувати його етапи та насичувати дитину тільки тим, що відповідає її віку і потребам. Умовно ранній розвиток дитини можна поділити на «близьке» і «далеке». На жаль, багато сучасних центрів роблять акцент саме на «далекому»: вивченні цифр, букв. Крихітці даються завдання, складні не тільки для виконання, але і для сприйняття. Ці знання і навички легко сприймаються у віці п’яти-шести років, але ніяк не в півтора року. Переступаючи через щабель розвитку, дитина упускає сенситивний період, який більше ніколи не повториться. В результаті відсутності такого важливого фундаменту або його хисткості починає кульгати розвиток в цілому.

Головна мета занять.

Завжди пам’ятайте, що головним розвивальним середовищем для дитини раннього віку є його сім’я, адже найперші й важливі знання про цей світ і про себе він отримує саме від взаємодії зі «своїми» дорослими. Участь малюка в загальному сімейному житті, щоденні ритуали вмивання, чищення зубів, одягання, спостереження за тим, як дорослі кажуть по телефону, прибирають у квартирі, – всі ці рутинні речі допомагають дитині зрозуміти, що це за світ і як з ним взаємодіяти. Він пізнає своє тіло, активно досліджуючи його. Дорослі ж дають інформацію про те, як називаються його частини. Батьки вчать малюка усвідомлювати свої почуття й емоції, взаємодіяти з предметами та людьми. Ось воно – ранній розвиток в повному розумінні цього слова. Основне завдання занять на цьому етапі – урізноманітнити зону «ближнього» розвитку і познайомити дитину з навколишнім світом. Дати йому знання про теперішніх тварин, рослин, транспорт, побутові предмети й т.д. Навіщо йому вміти рахувати від 1 до 10 і назад, якщо він поняття не має, як це можна використовувати? Набагато цінніше те, як називається кущ, що росте у вас під будинком, повз якого він проходить кожен день.

Як правильно вибрати центр раннього розвитку?

На жаль, в сучасному світі все настільки швидко змінюється, що не завжди батьки в силах показати дитині всю багатогранність його оточення. І тоді на допомогу приходять заняття в спеціальних розвивальних центрах. Зупиняйтеся виключно на тих, де всі заняття грамотно продумані, де дотримуються всі норми та особливості віку. Псевдорозвиваючі центри, в яких дитину намагаються наповнити непотрібними йому на цьому етапі знаннями, – результат тривожності, батьківського перфекціонізму й амбітності. Вони існують для тих, хто з усіх сил намагається зробити свою дитину «нормальним», з пелюшок формуючи його «світле майбутнє».

Отже, вибираючи центр, зверніть увагу на:

  • кваліфікацію педагогів/психологів, які проводять заняття;
  • відповідність програми віку вашого малюка;
  • складність завдань, здатність дитини в них розібратися;
  • частоту зміни діяльності (4-7 хвилин);
  • відсутність примусу. Дитина не зобов’язана нічого робити, якщо він цього не хоче;
  • відсутність оцінювання та порівняння («це зроблено неправильно», «ти не впорався із завданням», «у Маші вийшло краще за всіх» і т.д.);
  • форму занять. Важливо! Це повинна бути гра, коли дитина, виконуючи завдання, отримує потрібну йому інформацію. Його повинен захоплювати саме процес.

На жаль, досить часто малюкові просто «підсовують» щось цікаве, яскраве і гучне, таким чином привертаючи його увагу. Це вже нечесна маніпуляція, яка виснажує крихітку. Якщо обраний вами центр відповідає всім перерахованим вище пунктам, то ні про яку шкоду раннього розвитку мови бути не може. Все буде відбуватися максимально екологічно.

, , , , переглядів: 140

Останні новини від OGO.ua


Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *