Справа часу: як навчити дитину користуватись годинником

13.04.2017

Справа часу: як навчити дитину користуватись годинником

Вчимо годинник

Час дивне поняття, що має абстрактну природу: його не можна побачити, відчути на дотик. Але визначати час, розуміти годинник і користуватися ним має навчитися кожна дитина. Не навчившись це робити вчасно, дитині важко буде дотримуватися режиму дня і планувати свій час, коли вона піде в школу. Уміння користуватись годинником – важлива і необхідна складова розвитку дитини.

Психологи і фахівці в області виховання дошкільнят, радять моделювати ситуації, для ознайомлення малюка з годинником, починаючи приблизно з 6-річного віку. Але це зовсім не означає, що на більш ранніх етапах дитині не варто показувати механічні годинники, навпаки, чим частіше дитина буде стикатися з цими пристроями, тим краще.

Розуміти час не просте вміння. Спочатку малюк вчиться розпізнавати «ранок», «день», «вечір» і «ніч», трохи пізніше – пори року, місяці, а також дні тижня. Всі названі категорії дуже потрібні, щоб почати розуміти годинник. Адже годинник це засіб, за допомогою якого дитина буде вміти орієнтуватися в часі, правильно визначати його.

З чого ж почати батькам, щоб в домашніх умовах познайомити малюка з годинником?

Перш ніж приступати до навчання, треба перевірити у дитини елементарні знання рахунку, адже якщо він буде вивчати цифри по ходу навчання, це не тільки затягнеться на тривалий період, але і відіб’є в нього всю охоту.
Дитина повинна вільно рахувати, як мінімум до сотні, адже в годині 60 хвилин, а також вміти складати числа. Непогано якщо дитина знає хоч трохи таблицю множення, це спростить процес обчислення (адже хвилинна стрілка обертається по циферблату і відраховує відрізки часу, кратні п’яти).

Вчимо годинник

Крок 1. На початку навчання можна взяти годинник великого розміру (краще круглі, без зайвих декоративних елементів, або дитячі, іграшкові). Можна використовувати макет, виготовивши його з картону або паперової тарілки.
На годиннику повинні бути чітко зображені цифри.  Стрілки повинні легко обертатися. На сам перед потрібна тільки годинна стрілка.

Крок 2. Розкажіть малюкові, що стрілка вказує на години, а тому має назву «годинна». Продемонструйте, в який бік вона рухається і поясніть, що такий рух має назву «за годинниковою стрілкою». Запропонуйте дитині закріпити отримані знання, покрутивши стрілку в потрібний бік.

Крок 3. Потренуйтесь з малюком у закріпленні поняття «рівно годину». Для цього потрібно встановити годинникову стрілку на будь-яку цифру, озвучити значення (наприклад, «рівно дві години»), а потім пробувати виставляти її на різний час. Навчіть дитину рухати годинникову стрілку по цифрах і називати час: «Одна година, дві» і далі. На цьому етапі час будемо називати так: одна година, трохи більше як годину, половина другого, майже дві години (або близько двох), дві години і т.п. Для початку такого поняття часу буде цілком достатньо, і нема потреби поспішати. Зате ви будете впевнені, що крихітка відноситься до годинника і визначенню часу не механічно, а усвідомлено. Разом з цим прив’язуємо до певного часу повсякденні справи і турботи. Так, о пів на восьму ми встаємо, коли стрілка показує “трохи більш восьми” – виходимо з дому і йдемо в дитячий садочок, о дев’ятій годині вечора вирушаємо у ванну.

Крок 4. Покажіть і розкажіть, що таке «циферблат». Паралельно з арабськими цифрами на годиннику можна вводити і римські. Напишіть їх поруч, але іншим кольором. Говорячи про римські цифри, допоможіть дитині запам’ятати їх. У написанні римських цифр є проста і чітка логіка. Одна паличка – одиниця, дві – двійка. Запам’ятай, що пташка – це “п’ять”. Якщо паличка перед пташкою-п’ятіркою – її потрібно відняти від п’яти – виходить “чотири”. Якщо палички стоять за “п’ятіркою”, їх треба додати – вийде “шість”, “сім” або “вісім”. Коли етап “годинникової стрілки” буде впевнено освоєний, і крихта зможе назвати “приблизний” час, користуючись годинниковою стрілкою настінних годинників, можна додавати стрілку хвилинну.

Крок 5. Отже, приєднуємо хвилинну стрілку на годинник-тренажер, а біля поділок-хвилинок проставляємо маленькі чіткі цифри від 1 до 60. Перш за все, потрібно дати малюкові чітке уявлення про ціле, половини і чверті. Для цього можна, звичайно, поділити картонний кружечок. Але краще розрізати на половинки і четвертинки справжню піцу або круглий торт. Почніть з поняття цілої години. Хвилинна стрілка в цьому випадку завжди стоїть на 12. Не поспішайте рухатися далі, навіть якщо вам здається, що малюк все зрозумів. Трохи потренуйтеся. Коли це добре засвоєно, говоримо про половину години. Тут, як і у випадку з пирогом, хвилинна стрілка ділить циферблат годинника навпіл і дивиться вниз, на цифру 6. Граючи з годинниковою стрілкою, малюк вже добре засвоїв, що якщо вона стоїть між 6 і 7, це означає “половина сьомого”. Тепер залишається тільки в цьому переконатися, подивившись на хвилинну. Можна сказати й інакше: ” о шостій годині тридцять хвилин”. І дійсно, годинна стрілка вже проскочила цифру 6, а хвилинна показує на поділ, де написано “30”. Так, поступово, добираємося і до чвертей. Спочатку краще говорити не “без п’ятнадцяти три”, а “дві години сорок п’ять хвилин”. Зазвичай, малюкам це здається більш логічним. А ще дуже корисно навчити малюка рахувати десятками і п’ятірками. Так йому буде набагато легше освоїтися з хвилинною стрілкою.

Вчимо годинникВивчення годин – процес поступовий. На його освоєння може піти не один місяць. Не поспішайте, не підганяйте малюка. Не переживайте, якщо у нього не все виходить. Часто дітлахам складно зрозуміти різницю між годинами і безпосередньо часом. Але настане час (для кожного свій!).

Тренуйтеся регулярно. Достатньо всього 5-10 хвилин на день. Та коли ваша дитина подружиться з годинником, не забудьте зробити маленькому розумнику заслужений подарунок. Який? Звичайно, власний годинник. І не іграшковий, а справжній!

Фото взято з Інтернету.

Джерело: www.obozrevatel.com

, , , переглядів: 285

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *