Як навчити дошкільника цінувати речі і гроші: поради психологів

20.08.2023

Часто дитина після того, як в емоційному пориві розбила машину, не бентежачись, каже: “Гаразд, у мене є запасна”. Тоді малечу потрібно навчити розуміти цінність речей і грошей, а також те, що ощадливість – це не занудна вимога батьків. Адже вона буває вигідна і самому розтринькувачу.

Як це зробити, нам розповіли дитячий і сімейний психолог Наталія Простун та психолог вищої категорії, психотерапевт Тетяна Михеєнко.

 

Вчимо ощадливості дошколеня

Ці ідеї допоможуть вам не виростити марнотрата.

  • Грайте презентом

Нерідко діти не цінують іграшки тому, що ті – не більше ніж черговий мікс пластику, мішури та металу. Адже цінні завжди не речі самі по собі, а емоції й почуття, з ними пов’язані. Таким чином, синові буде шкода зіпсувати машинку, якою ви щовечора разом з ним граєте в ралі.

  • Нехай забере здачу

Здійснюючи продуктові закупи разом з дитиною, доручайте йому вибрати хліб або інші дрібниці в межах 10 грн, а здачу дозвольте забрати собі. І нехай складає у свою скарбничку. Таким чином дитина буде вчитися дбайливого витрачання коштів, адже якщо взяти хліб за 14 грн, а не за 16, то можна істотніше поповнити свою скарбничку.

  • “Кара” за псування

Коли дитина надумає без гумових чобіт стрибати по калюжі, хоча ви це заборонили – повідомте, що прати забруднені штани він буде сам. А якщо буде потрібен ремонт промоклих черевиків, то він буде зроблений коштом його грошей зі скарбнички, а ви, мовляв, тільки скажіть суму, якої бракує.

  • Кордон апетитам

Домовляючись з дитиною, що він може вибрати іграшку в магазині, позначте її граничну вартість – скажімо, 120 грн. Так дитина зможе купити те, що хоче саме вона, а обмежена сумою буде узгоджувати свої апетити і фінансові можливості. Можна також підказати дитині, що, вибравши іграшку за 90 грн, 30 грн вона зможе додати до виділеної вами суми наступного разу і купити щось якісніше.

  • Збирайте вторсировину

Здавайте з дитиною макулатуру, пластикові та скляні пляшки. Так ви покажете йому, що ощадливість допомагає зберігати й такі життєво важливі речі, як повітря і вода.

Карман першокласника: як його наповнювати

У 6-7 років дитині можна починати давати кишенькові гроші: він вже готовий осягати ази планування свого бюджету.

  • Фінансуйте щодня

Першокласник ще не в змозі довгостроково спланувати свої витрати, тому давайте гроші кожного дня. Краще дрібними купюрами – так йому буде легше рахувати витрати та залишки грошей, а значить, простіше планувати.

  • Сума – скромна і постійна

Кишенькових грошей повинно вистачати на покупку нової ручки або олівця, гумки для волосся або морозива. Усе. Більше не потрібно: як будь-яка людина, дитина завжди хоче більше, але тільки перебуваючи в межах певного бюджету, вона може навчитися ним керувати

В жодному разі не збільшуйте суму кишенькових грошей, якщо дитина витратила всі без залишку. Тоді наступного разу вона подумає, перш ніж зробити спонтанну і непотрібну покупку.

  • Залиште місце для помилки та бонусу

Не встановлюйте перелік допустимих покупок на кишенькові гроші. Інакше як дитина навчиться розпоряджатися ними сама? Скажіть, що вона може радитися з вами під час вибору лише дорогої покупки. Ви мусите рекомендувати та наводити аргументи на користь своєї позиції, але остаточне рішення за дитиною. Адже іноді, тільки спустивши гроші на вітер, дитина може переконатися, що ваші поради були не марними. А щоб вона вчилася латати дірку в гаманці, дайте йому можливість заробити для цього кошти. Скажімо, якщо він зробить по дому більше, ніж за вашою домовленістю, – отримає бонус. Наприклад, обов’язки першокласника – мити всі тарілки після вечері та один раз на тиждень проводити генеральне прибирання у своїй кімнаті. Якщо ж він візьметься протерти підлогу в усій квартирі, то його чекає заохочення у 20 грн.

Навіть якщо дитина раціонально витрачає кишенькові гроші, повідомте їй, що за допомогою таких бонусів вона має можливість розширити свої фінансові можливості.

  • Заохочуйте за фінансове депо

Щонеділі перераховуйте разом з дитиною залишок її грошей за тиждень. Зверніть увагу, що мова йде про суму кишенькових грошей, а не про бонусні: їх дитина “заробила”, хоча не отримала від вас просто так.

Встановіть, що на кожні 20 грн у залишку ви будете додавати 2 грн. Такі заохочення стимулюватимуть дитину формувати фінансове депо, що є частиною розумного планування бюджету. І безумовно, ці “НЗ” дитина може витрачати, куди вважатиме за потрібне. Не бійтеся, що на дурниці, а дивіться правило вище.

Джерело: https://lifestyle.segodnya.ua/

, переглядів: 267

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *