Якщо з дитиною не товаришують у школі

22.06.2017

Якщо з дитиною не товаришують у школі

Віддаючи дитину до школи, ми такі заклопотані тим, аби дитина приносила звідти гарні оцінки і поводилася добре, що часто забуваємо про такий важливий аспект шкільного (і не лише!) життя, як дружба. Та в той час коли оцінки і поведінка мають більше значення для батьків (адже це саме їм червоніти або пишатися на батьківських зборах), то для малечі радості і невдачі у стосунках із ровесниками часто стоятимуть на першому місці. Приятелі, друзі допомагають дитині усвідомити власне «я», навчитися керувати складними емоціями – як позитивними, так і негативними. Окрім сім’ї, перебування у колі друзів розвиває такі надважливі почуття, як довіра, надійність, захищеність.

Для багатьох дітей зав’язування стосунків з ровесниками не складає проблеми, тоді як для інших цей процес проходить не завжди легко і невимушено. Спокійна вдача, інтроверсія, вроджена сором’язливість відіграють тут не останню роль. Проте навіть за таких «несприятливих» для активної комунікації вихідних психологічних даних батьки можуть достатньо сильно моделювати поведінку своїх малят – без жодного примусу зі свого боку, просто правильно організовуючи виховання.

Стосунки в родині є своєрідним ключем до всіх подальших стосунків. Окрім ставлення до себе, дитина дуже чітко відчуває стосунки між батьком і матір’ю, між матір’ю і її свекрухою, батьком і його тещею, тощо. Так само, як діти вчаться у дорослих мови, вони наслідують поведінкові моделі соціалізації – вміння спілкуватися, ділитися, конкурувати і грати в одній команді. Окрім того, щоби бути добрим прикладом поведінки для своєї дитини, влаштовуйте замасковані «тренінги» – організуйте цікаве спільне заняття: разом ліпіть вареники, клейте шпалери, печіть кекси, фарбуйте старий велосипед. Під час такої діяльності ви матимете можливість продемонструвати дитині доброзичливе ставлення одне до одного та спільне вирішення проблем.

«Мамо, зі мною ніхто не хоче бавитися!», «Сергійко не запросив мене на день народження!», «Маринка зі мною більше не дружить!» – такі розпачливі констатації не завжди відповідають істині. Батьки, знаючи про це, часто пропускають такі репліки повз вуха – а не варто. Розговоривши дитину, спробуйте з’ясувати, звідки взялися такі невтішні висновки. Якщо виглядає так, що малюк все правильно відчув, і хтось із однолітків справді не хоче з ним дружити, подумайте разом, яка для того є причина. Може, ваша дитина ненароком завдала образи чи ще якось спровокувала «недружню» поведінку. В будь-якому разі не ображайте і не звинувачуйте того, хто не хоче дружити. Якщо його поведінка не лише вашій дитині, а й вам видається дивною або ж обурливою, порадьте дитині уникати цю людину. Те саме правило діє для ситуацій, коли дитина намагається увійти в компанію, яка її відверто не приймає. В такому разі краще пошукати собі інших друзів.

Головне правило таких розмов – дозволити дитині самій проявити активність. Не навчайте, не радьте, доки дитина не висловить сама свої припущення і не накреслить план дій. Розпитуйте, всіляко підтримуйте розмову, але не давайте готових рецептів: по-перше, вони майже ніколи не діють, по-друге, неприємні події трапляються в житті, щоби ми вчилися самостійно все ладнати. Пряме втручання дорослих – батьків, вчителів, вихователів, психологів – може бути виправданим лише в разі глибоких конфліктів, коли інші методи було випробувано і вони не допомогли.

Окрім цього, дотримуйтеся кількох простих порад:

  • поясніть дитині основи приятелювання. Безкорисливість, довіра, невимушеність має бути з обох сторін, інакше дружби не складеться;
  • познайомтеся з приятелями дитини та, за можливості, їхніми батьками. Це дозволить вам краще зрозуміти проблеми у стосунках, якщо вони виникатимуть;
  • запрошуйте друзів дитини до себе в гості, відпускайте дитину в гості до друзів;
  • розвивайте та підтримуйте в дитині відчуття приналежності через родинні стосунки, а також спорт, тематичні гуртки, різноманітні клуби.
, , переглядів: 122

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *